morotsblast / carrot tops

morotsblast-1_800px

Det ser nästan ut som en kastrull med spagetti, men det är ullgarn jag växtfärgar. ––– In English below –––

Det var länge sedan jag växtfärgade ullgarn senast. Har fortfarande växtfärgade garner som inte är uppstickade. Men så fick jag 5 hg tretrådigt svenskullgarn, som hade legat länge i min fasters förråd. Då började det genast klia i mina växtfärgarfingrar.

En färg som jag mindes att jag tyckte om kom från morotsblast. Perfekt att färga med den här tiden när man kan köpa primörmorötter med blasten kvar i affärerna.

Färgbadet gjorde jag genom att koka upp blasten från en knippe morötter i 2,5 liter vatten, låta det koka en stund och sedan svalna och stå över natten innan jag silade bort blasten.

Istället för att förbehandla garnet med alun, det vill säga beta garnet, så blandade jag ut alun direkt i färgbadet. Betningen gör att färgen fastnar bättre i garnet.

Sedan värmde jag upp färgbadet igen, utan att låta det koka, la ner en hel härva garn (100 gram) och lät det stå på den varma plattan utan att koka i cirka 30-40 minuter. Därefter stängde jag av plattan, la jag på locket och lät det hela svalna på spisen. Återigen lät jag det hela stå över natten innan jag gjorde mer. När jag tagit ur garnet tvättade jag det i handvarmt vatten med grönsåpa och sköljde det tills att vattnet var klart.

Men eftersom det var mycket färg kvar i färgbadet så provade jag att färga ett stycke lakansväv i bomull också. Det blev en mild, behaglig gul färg som du kan se på bilden längst ner. Mer om det senare.


At a brief glimpse it looks like a pan with a spaghetti, but it is wool yarn which I am plant dyeing.

It was a long time since last I plant dyed. I still have yarn left. But recently I received 500 grams of three-plyed wool yarn from a relative who had kept it for ages. Then I couldn’t resist start again.

A colour I remember that I liked a lot comes from carrot tops. Perfect to dye with this time of the year, when it is possible to buy fresh carrots with the tops left in the shops (at least here in Sweden).

I made the dyeing bath by boiling the greens from one bunch of carrots in 2,5 liters of water, let it boil for a while and then cool by itself. I let the pan rest over night before separating the boiled tops. 

Instead of threathing the yarn in advance I put alum as a mordant in the dyeing bath, before heating it up again. The mordant makes the colour stick better to the yarn.

When reheating don’t let i boil, put the yarn (100 gram) into the bath and let it simmer for 30-40 minuts. Turn off the heat and let it cool in the pan. Once again I let the pan rest over night. Wash the yarn by hand the next day and rinse until the water is clear.

Since there was a lot of colour left I tried dyeing a piece of cotton fabric as well. I got a nice, light and soft yellow. See picture at he bottom of the page. More about plantdyeing fabric later.

morotsblast-3_1200px

morotsblast-2_1200px

morotsblast-4_1200px

Annonser

En tanke på “morotsblast / carrot tops

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.