stickmönster #mössa

Mössan har kommit till efter vanten som designades till Hemslöjden i Skånes projekt #delavantar 2017–2018. Jag ville designa en vante i tiden och fastnade därför för tecknet som kallas hashtagg, #, som används i sociala medier. Mönstret är en hyllning till ordets makt, och till det lilla tecknet som förenar och förstärker budskap. När vantarna var klarar saknade jag en mössa. Vantarna fick namnet #vantar. Därför gav jag mössan namnet #mössa. Mudden är extra varm genom att den stickas i hålkrusstickning.

Modell och beskrivning: Anita Fors / 2018

Storlek: dam, huvudomkrets 58–59 cm
Garn: tvåtrådigt ullgarn
Garnåtgång: 50 g gråsvart (bfg), 50 g olivgrönt (mfg 1) och rester av rosarött ca 10g (den färdiga mössan väger cirka 50 gram, om du stickar vantarna också räcker ett olivgrönt 50-gramsnystan till båda)
Stickor: rundsticka och strumpstickor nr 3
Masktäthet: 25 m och 30 v slätstickning = 10 cm med stickor nr 3
bfg = bottenfärg
mfg = mönsterfärg

Lägg upp 126 m med bfg. Extra elastiskt och starkt blir det med en estnisk uppläggning, se film på Youtube, men det går bra att lägga upp som vanligt också. Sticka ett varv rätstickning och ett varv avigt med bfg. Den estniska uppläggningen ger fler garnändar, vilka jag valt att samla i en fläta efter att jag lagt till lite mer garn.

Mudden stickas i hålkrusstickning. Varje mönsteromgång består av 6 varv.
Varv 1–4: *4 rm mfg, lyft två m bfg*, upprepa *–* varvet ut.
Varv 5: rm i bfg.
Varv 6: am i bfg.
Nästa mönsteromgång förskjuts 3 m.
Varv 1–4: 1 rm mfg, lyft 2 m bfg, *4 rm mfg, lyft två m bfg*, upprepa *–* tills att 3 m återstår, avsluta med 3 rm mfg.
Varv 5: rm i bfg.
Varv 6: am i bfg.
Upprepa denna mönsteromgången fyra gånger. Se även diagram.
Avsluta mudden med att sticka ett varv rätstickning och ett varv avigt med bfg.

Öka två maskor på första varvet, så att du har 128 maskor på stickorna. Sticka därefter slätstickning (enbart rm) enligt diagrammet. Hoptagningarna börjar efter XX varv.

Minska så här: Sticka en maska på sticka 1, lyft en maska och vrid den ett halvt varv åt höger och sätt sedan tillbaka maskan på vänster sticka, sticka 2 m tills i bakre maskbågen. Sticka tills att det återstår tre m på sticka 2, sticka 2 m rätt tillsammans. Minska likadant på sticka 3 och 4. 
Minska enligt diagrammet tills 8 m återstår. Ta av garnet och dra igenom m.

Fäst alla trådar. Tvätta vantarna i ljummet vatten. Lägg plant och låt torka.

Länk till vantmönster #vantar