stickmönster #vantar

Vanten har kommit till som en del i Hemslöjden i Skånes projekt #delavantar 2017–2018. Jag ville designa en vante i tiden och fastnade därför för tecknet som kallas hashtagg, #, som används i sociala medier. Mönstret är en hyllning till ordets makt, och till det lilla tecknet som förenar och förstärker budskap. Därför har mönstret också fått namnet #vantar. Mudden är extra varm genom att den stickas i hålkrusstickning.

Modell och beskrivning: Anita Fors / 2017

Storlek: dam, bredd ca 9 cm, längd 26,5
 cm
Garn: tvåtrådigt ullgarn
Garnåtgång: 50 g gråsvart (bfg), 50 g olivgrönt (mfg 1) och rester av rosarött ca 10g (de färdiga vantarna väger cirka 60-65 gram)
Stickor: strumpstickor nr 3

Masktäthet: 25 m och 30 v slätstickning = 10 cm med stickor nr 3
bfg = bottenfärg
mfg = mönsterfärg

Båda vantarna stickas lika.
Lägg upp 48 m med bfg. Extra elastiskt och starkt blir det med en estnisk uppläggning, se https://youtu.be/Frc5_9AIVy0, men det går bra att lägga upp som vanligt också. Sticka ett varv rätstickning och ett varv avigt med bfg. Den estniska uppläggningen ger fler garnändar, vilka jag valt att samla i en fläta efter att jag lagt till lite mer garn.

Mudden stickas i hålkrusstickning. Varje mönsteromgång består av 6 varv.
Varv 1–4: *4 rm mfg, lyft två m bfg*, upprepa *–* varvet ut.
Varv 5: rm i bfg.
Varv 6: am i bfg.
Nästa mönsteromgång förskjuts 3 m.
Varv 1–4: 1 rm mfg, lyft 2 m bfg, *4 rm mfg, lyft två m bfg*, upprepa *–* tills att 3 m återstår, avsluta med 3 rm mfg.
Varv 5: rm i bfg.
Varv 6: am i bfg.
Upprepa denna mönsteromgången fyra gånger. Se även diagram.
 Avsluta mudden med att sticka ett varv rätstickning och ett varv avigt med bfg.

Sticka därefter slätstickning (enbart rm) enligt diagrammet (nedan). Tumkilen ska passas in i markeringen i mitten av diagrammet.
Öka så här: gör ett omslag mellan de m där ökningen ska vara, nästa varv stickas detta omslag i den bakre maskbågen (eller öka på ett sätt du tycker om).
Efter 25 varv, sätt tummens 18 m på en tråd och ta upp två nya maskor i dess ställe. Nu är det åter 48 m på ett varv. Fortsätt sticka efter diagrammet i ytterligare 28 varv. Därefter börjar hoptagningarna.
Minska så här: Sticka en maska på sticka 1, lyft en maska och vrid den ett halvt varv åt höger och sätt sedan tillbaka maskan på vänster sticka, sticka 2 m tills i bakre maskbågen. Sticka tills att det återstår tre m på sticka 2, sticka 2 m rätt tillsammans. Minska likadant på sticka 3 och 4. 
Minska enligt diagrammet tills 8 m återstår. Ta av garnet och dra igenom m.

Tumme: Ta trådens 18 m och plocka upp 4 m bakom tummen = 22 m. Sticka enligt diagrammet. Efter 13 varv börjar minskningarna.
Minska så här: sticka ihop 2 m i slutet av varje sticka, enligt diagrammet, tills att 4 m återstår.
Ta av garnet och dra igenom m.

Fäst alla trådar. Tvätta vantarna i ljummet vatten. Lägg plant och låt torka.

Pdf med beskrivning till #vantar, att ladda ner