lappteknik – sy kantavslutning

Det finns flera sätt att sy en kantavslutning på ett lapptäcke – eller lukkekant som de säger i vårt kära grannland i väster. Det är ett ord jag gillar! Jag tänkte dela med mig av den metod jag tycker bäst om. Läs gärna igenom beskrivningen en gång från början till slut, innan du börjar sy. Klicka på bilderna om du vill se dem i större format.

Så här gör du:
Börja med att skära rent kanterna på lapptäcket. Mät sedan omkretsen på täcket, så att du kan beräkna hur mycket tyg som går åt till kantremsan. (bild 1)

bild 1

bild 1

Välj ett tyg som passar som kantremsa. Skär 6,5 cm breda remsor av tyget över hela tygets bredd. Jag skär mina remsor trådrakt, men det finns de som menar att man bör skära dem som snedremsor på diagonalen. Det tycker jag är onödigt när man syr raka kanter. Sy ihop remsorna ”på snedden” så att du får en lång remsa som räcker runt hela lapptäcket. (bild 2)

bild 2

bild 2

Klipp rent sömsmånerna och pressa isär dem. Genom att sömmarna går på snedden kommer inte sömsmånerna ovanpå varandra när remsan viks dubbel. Därmed blir remsan smidig hela vägen. (bild 3)

bild 3

bild 3

Pressa hela remsan dubbel, med rätsidan utåt. Var noga med att få kanterna jämna. (sid 4)

bild 4

bild 4

Klipp början av remsan på snedden. Men klipp tvärs emot som jag gjort här, jag klippte åt fel håll först och glömde bort att ta ett nytt kort när jag rättat till mitt fel. (bild 5)

bild 5

bild 5

Kantavslutningsremsan kan gärna ha en avvikande färg. (bild 6)

bild 6

bild 6

Vik in den sneda starten på remsan 1 cm. Pressa gärna ner den invikta kanten, eller skrapa vikningen med nageln. Börja sedan en bit in på en sida av lapptäcket. Lägg remsan, med alla sårkanter på tyget utåt, på framsidan av lapptäcket. Se till att ”öppningen” i början på den dubbla remsan ligger uppåt. Nåla fast remsan kant i kant med den renskurna kanten ända fram till hörnet. (bild 7)

bild 7

bild 7

Sy fast remsan längs kanten på lapptäcket med 1 cm sömsmån. Sluta sömmen ungefär 1,3 cm före hörnet. Det behövs för att det ska finnas plats för en snygg vikning av hörnet. Backa för att fästa tråden och klipp av trådändarna. Vik sedan remsan som på bilden. (bild 8)

bild 9

bild 8

Nåla fast remsan längs nästa sida. Sy fast remsan med 1 cm sömsmån. Sluta återigen sömmen ungefär 1,3 cm före hörnet. Backa för att fästa tråden och klipp av trådändarna. (bild 9)

Bild 18

bild 9

Vik remsan som i det första hörnet. Och fortsätt sy fast remsan runt kanterna med 1 cm sömsmån. Klipp av remsan när den kommit hela varvet runt och stick försiktigt in slutet i den snedklippta början. Sy fast den sista biten på remsan och avsluta genom att låta sömmen bli dubbel två-tre cm. (bild 10)

bild 10

bild 10

Klipp av hörnen på lapptäcket. Var noga så att du inte råkar klippa sönder någon söm. (bild 11)

bild 11

bild 11

Vräng nu kantremsan utåt och skrapa ut sömmen med nageln. (bild 12)

bild 12

bild 12

När du viker remsan runt kanten kommer den vikta kanten att hamna rakt över sömmen. Nu tar jag fram min specialklämmor för att fästa remsan runt alla sårkanterna. Det finns minst två olika sorters klämmor. Om du inte har några klämmor får du nåla fast remsan. Jag föredrar mina klämmor eftersom jag slipper riva mig på nålar medan jag arbetar. Var noga med att vika hörnet så att sömsmånen kommer åt motsatt håll jämfört med när du sydde fast remsan, så blir hörnet så smidigt som möjligt. (bild 13)

bild 13

bild 13

Börja gärna sätta klämmorna (eller nåla) runt ett hörn. (bild 14)

bild 15

bild 14

Nu är det klart att börja sy ner remsan på baksidan av täcket för hand. Eftersom bägge sårkanterna är fastsydda ligger den vikta, pressade kanten platt mot tyget vilket gör att kanten alltid håller samma bredd och det går lätt att sy en snygg handsöm. Låt sömmen följa den maskinsydda sömmen så blir den extra stadig. Sy med smygstygn, så blir sömmen nästan osynlig. Klicka gärna på bilden så ser du hur smygstygnet ser ut. (bild 15)

bild 16

bild 15

Jobba dig runt hela täcket och flytta klämmorna allteftersom du syr ner remsan på baksidan av lapptäcket. (bild 16)

bild 15

bild 16

När du kommer fram till skarven i remsan passar du på att smygsy några stygn för att fästa ner tyget. Fortsätt sedan längs remsans kant. (bild 17)

bild 17

bild 17

Fortsätt tills du kommit runt hela lapptäcket. Fäst den sista tråden. (bild 18)

bild

bild 18

Glöm inte att märka lapptäcket efter att du sytt fast kantavslutningen. (bild 19

bild 19

bild 19

LYCKA TILL!

PS. Om du tycker att något är oklart även efter att ha läst det här, så får du gärna lämna en kommentar så ska jag förtydliga.

PPS. Jag ogillar verkligen användningen av ordet quilt i svenska texter, det finns faktiskt en svensk stavning: kvilt. Men nu stoppar jag in båda orden sist i texten, för att ni som letar efter hur man gör ska hitta min beskrivning oavsett hur ni stavar.

Annonser

15 thoughts on “lappteknik – sy kantavslutning

  1. Hej Anita! Jag har med stor behållning läst en del inlägg på din blogg. Bl.a. kollade jag kantavslutningar och såg de fiffiga klämmorna, som du använder. Var kan man hitta sådana? Skulle bli glad om du kan ge mig förslag på köpställe. Vänliga hälsningar Eivor

    • Hej Eivor
      De röda klämmorna jag har kommer från Clover – http://www.clover-usa.com/product/0/3155/_/Wonder_Clips_(10_pieces) – som ju är en välkänd tillverkare av allehanda tillbehör för lapptäckssömnad. De finns i välsorterade kviltbutiker. Jag vet att de till exempel finns hos Quiltstudion i Göteborg och jag tror jag såg dem hos Lapptäcksverkstan också. Klämmorna finns både i 10-pack och i 50-pack.
      Jag har också en annan sorts klämmor, som ser ut som hårspännen. De fungerar också bra. Men de här röda tycker jag är lite smidigare.
      Skoj att du läser min blogg.
      Anita

  2. Hej Anita!
    Tack för din detaljerade beskrivning på att sy snygga hörn. På så sätt blev jag färdig med tavlan till mitt barnbarn.

    • Tack själv, Margaretha.
      Det gör all skillnad i världen att få veta att det man lägger ut är till nytta och glädje för andra.
      Anita

    • Hej Anna Maria
      Härligt att höra att du haft nytta av min beskrivning.
      Roligt att du länkar till den.
      Och roligt att se att du blivit biten av att sy lappteknik.
      När du vill prova på att frihandskvilta ett lapptäcke hittar du en hel del om hur man gör det också…
      Anita

  3. Tack för beskrivningen! Har ett halvfärdigt täcke som jag började sy med inspiration av Kaffe Fassetts utställning på Röhsska för så där 10 – 12 år sedan. Kanske kan det bli klart någon gång.

    • Bättre sent än aldrig!
      Det finns många orsaker till att saker blir liggande halvfärdiga. :-) Men det brukar kännas vääääldigt skönt att avsluta och gå i mål, särskilt med sånt som blivit liggande länge.
      Kaffe Fasett-utställningen var fin på många sätt, men avslöjade också att personen som faktiskt sytt upp täckena (för det gör inte Kaffe själv) inte var så noga.
      Lycka till med kantavslutningen!
      Anita

  4. Hej Anita.
    Tusen tack för din beskrivning! Texten och bilderna var klara och tydliga. Mitt sängöverkast är nu äntligen färdigt.
    Jag är intresserad att göra ett vänskapskvilt. Är det något du arrangerar? Kanske känner du andra som är intresserade som du kan länka mig vidare till?
    Vänligen Lena

    • Hej Lena
      Vad skojigt att höra att du hade glädje av min beskrivning. Tack för att du tog dig tid att skriva några rader.
      Visst är det härligt när man tagit sista stygnet i ett täcke!

      Jag arrangerar inte några vänskapstäcken på webben. Oftast är det folk som redan känner varandra som brukar ordna tillsammans. Men det finns ju många grupper på Facebook där man kan fråga själv. Till exempel den här, som jag har startat:https://www.facebook.com/groups/kviltaoffentligt/
      Hoppas du hittar några att sy ett vänskapstäcke tillsammans med.

      Hälsningar,
      Anita

  5. Anita idag har jag kantavslutat och följt dina anvisningar. Din metod är den bästa inget knöl vid början och slut.

    • Hej
      Vad roligt att du gillar min beskrivning.
      Och ännu roligare att du tog dig tid att berätta det.
      Hoppas du får användning för beskrivningen många gånger.
      Hälsningar,
      Anita

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.