stickpodden / podcast

Bild 37I dag har Svenska poddradiopriset delats ut – och det är så roligt att se att textilt hantverk finns med i toppen. Stickpodden kom på andra plats i kategorin Bästa livsstil och på femte plats i Sveriges bästa podcast, trots att de inte ens varit i gång ett år än. Grattis Elin och Karin!

Jag har svårt att anpassa min tillvaro efter tv- och radiotablåer. Tycker sällan att det är viktigt nog att låsa upp dagar och tider för att följa serier. Därför gillar jag playkanaler på tv och radions poddsändningar. Att titta och lyssna när det passar mig istället för programläggarna. Och tack vare tekniken kan ju vem som helst starta en egen podcastkanal och göra egna radio- eller tv-program. Det gillar jag också. Det engelska uttrycket podcast har fått heta poddsändning eller poddradio på svenska, men man kan egentligen lika gärna prata om podd-tv. Det som utmärker poddsändningar är att de sänds via internet och att man kan prenumerera på programmen genom RSS-flöden. Man skulle nästan kunna kalla poddradio för ljudblogg.

Har ni inte hunnit lyssna på Elin och Karin än så gör det. Småputtrigt och trevligt och en del matnyttigt också. Jag gillar att lyssna på poddradio i min smarta telefon (för min iphone finns en app som heter Podcaster utöver Sveriges radios egen app, SR Play) men det går lika bra att lyssna på datorn också. Kolla in Stickpoddens hemsida, där finns både instruktioner för hur man gör och en innehållsförteckning över alla program.

Andra poddradiosändningar jag gillar är P3:s Institutet (om vetenskap) och Odla med P1 (om, just det, att odla). Och så finns ju alltid Sommarprogrammen. Har du några poddradiofavoriter? Tipsa mig gärna!


Swedens best podcasts were presented today. Amongst the best are Stickpodden – a podcast about knitting. (Since it’s only in Swedish I just link in Swedish above.) Nice to have textile handicraft amongst the top-5!

I often listen to podradio on my iphone, although mostly in Swedish. Do you have a favourite to recommend?

2 tankar om “stickpodden / podcast

  1. Lyssnade för först gången till den härom dagen när jag satt och jobbade. Rätt kul och roligt att lyssna på deras prat, även om jag fördjupade mig i jobb och tappade tråden emellanåt. Blev i alla fall mer sticksugen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.